Lauantaina 15.7. klo 15.00
Kädetön - Unarmed
Tanssitapahtuma
Ykspihlajan Toimitalo
Satamakatu 40, 67900 Kokkola
Kädetön - Unarmed saa ensi-iltansa Ykspihlajan kulttuuriviikolla
HUOM. Liput tähän tapahtumaan myy Ykspihlajan Työväen Näyttämö, tästä heidän sivuilleen.
Työryhmä:
Koollekutsuminen, koreografia ja esiintyminen: tanssitaiteilija Eleni Pierides (Kokkola)
Koreografia ja esiintyminen yhteistyössä: tanssitaiteilija Taneli Törmä (Kööpenhamina)
Äänitaide, -suunnittelu ja sävellys: Esa M. Mattila (Rovaniemi)
Valotaide, tilasuunnittelu, pukusuunnittelu: Jenni Pystynen (Helsinki)
Pukuompelu: Elina Riikonen (Helsinki)
Toteutettu seuraavien tukijoiden avulla: Taiteen Edistämiskeskus, Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto, Pohjanmaan tanssin aluekeskus, Ehkä-tuotanto (residenssi vuonna 2021)
Ensi-illan osauotanto: Kokkolan Talvitanssit yhdistys ry
Ensi-ilta: pe 14.7.2023 klo 15, Ykspihlajan Toimitalo, Kokkola.
Muut esitykset: la-su 15.-16.7. klo 15, Ykspihlajan Toimitalo, Kokkola.
Yhteistyössä: Ykspihlajan Työväennäyttämö ry.
Liput: 15 e / 10 e. Kaiku-kortilla 0 e
HUOM. Liput myy Ykspihlajan Työväen Näyttämö, tästä heidän sivuilleen.
Kesto: 40 min + lipun hintaan sisältyvä kahvitus
Teoskuvaus:
Kädetön - Unarmed on tanssi-, ääni- ja tilataidetta yhdistelevä esitys. Se käsittelee hyväosaisuuden tunnetta siitä, kun ei tiedä mitä voisi tehdä "maailman parantamiseksi". Teoksen lähtöteemana on tunne yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdottomuudesta. Esitys pohtii kädettömyyttä olotilana ja sen tanssillisena lähtökohtana on tutkimus käsien passiivisuudesta tai aktiivisuudesta, niin metaforisesti kuin fyysisesti.
Tanssitaiteen kantaesitys on ensimmäinen laatuaan Kokkolan Ykspihlajan toimitalolla Kulttuuriviikkojen yhteydessä heinäkuussa 2023. Teoksen taiteilijaryhmä osallistuu projektillaan Ykspihlajan Työväennäyttämö ry:n toimintaan vierailijana.
“Kädettömyys’' kuvaa epäsensitiivisesti avuttomuutta, kyvyttömyyttä, neuvottomuutta (kehossa). Englannin kielen termi 'unarmed' kääntyy sanaan aseeton tai aseistariisuttu, mutta työryhmä ei tarkastele taiteellisessa tutkimuksessaan ns. asemaansa uhriutumisen tulokulmasta, vaan hyväosaisuuden. Mikä on se yhteiskunnallinen kontrolli, joka saa aikaan aseettoman olon, vaikka yhteiskunnallisen vaikuttamisen pohtiminen itsessään antaa ilmi tiettyjä etuoikeuksia?
Teoksessa on vähän kyyninen maailmasuhde, jossa hyväosaisuus etsii vaikuttavaa paikkaansa mm. psykologian, politiikan, ja henkisyyden tasoilta. Lapsenomainen kiukku kumpuaa yksittäisen pohjoismaisen ihmisen neuvottomuuden tuntemuksista suuren ja globaalin kapitalistisen vääryyskoneiston keskellä, jossa vaikkapa pohjoismaiden kansalaisilla lie paremmat mahdollisuudet lopulta päätyä saajien puolelle.
Jostain löytyy kuitenkin aito haave vaikuttamisen mahdollisuudesta.
Kuvat harjoituksista: Clas-Olav Slotte
Projektin verkkoportfolio.